b_320_0_16777215_00_images_zinsverband_Benozzo_Gozzoli_._Scenes_from_the_Life_of_St_Francis_.Scene_10._north_wall._._WGA10.002.jpg
inleider: Alex van Heusden

In de serie 'Driestromenland' verdiepen we ons in de gezamenljke geschiedenis van Joden, christenen en moslims.

We beginnen deze derde serie avonden in 1219: de ontmoeting tussen Franciscus van Assisie en de Sultan van Egypte, ten tijde van de vrijfde kruistocht. We eindigen in 1492 wanneer de Augustijner monnik Maarten Luther ten tonele verschijnt: de Reformatie.

Data    DINSDAG 1, 8, 15, 22, 29 oktober 2019
(LET OP GEWIJZIGDE DATA VAN MA NAAR DI !!!)

Tijd     20.00 – 22.15 uur
Waar   Lutherse Kerk, Veemarktstraat 11 Breda
Deelname €60,- (vriendenkorting mogelijk)
klik hier om aan te melden

NB. Dit is het laatste leerhuis in een serie van drie, maar deelname aan de eerste twee is niet nodig om deze derde serie avonden te kunnen volgen. Iedereen welkom!

We verdiepen ons in de gezamenlijke geschiedenis van Joden, christenen en moslims. Waarom? Onder andere om wat gaande is in het Midden-Oosten en de consequenties die dat heeft voor onze samenleving met stromen vluchtelingen. De manier waarop er tegen de islam wordt aangekeken, gaat gepaard met een groeiend aantal misvattingen. In vijf avonden lezen we teksten uit alle drie de tradities om zo meer inzicht te krijgen in actuele verhoudingen.

“In het jaar 1219, ten tijde van de vijfde kruistocht, vond in de Nijldelta een ontmoeting plaats tussen Franciscus van Assisi en Malik al-Kamil, de sultan van Egypte. Het leidde niet tot een vredesakkoord tussen de strijdende partijen, de Europese christenen aan de ene en de moslims in Egypte en het Nabije Oosten aan de andere kant. De kruistochten woedden nog ruim een halve eeuw voort en eindigden met een christelijke nederlaag. Europa is inmiddels een grotendeels christelijk continent. Aan de universiteiten voert de theologie de boventoon. Maar er wordt ook gezaagd aan de poten van de kerkelijke dogmatiek door vrije, onafhankelijke geesten, zoals Abélard. De Joden krijgen te maken met toenemende beperkingen. De moslims op het Iberisch schiereiland moeten langzamerhand het veld ruimen, maar AlexvanHeusdenrukken op vanuit Istanboel nadat het Oost-Romeinse Rijk in 1453 ten val is gekomen. Het jaar 1492 markeert een omwenteling: Christoforo Colon ‘ontdekt’ Amerika - begin van het kolonialisme - en de Joden en moslims worden verdreven uit Spanje. Het humanisme komt op, de zelfstandig denkende mens, zoals Desiderius Erasmus, die de oude gewijde teksten kritisch gaat lezen en grondig onderzoeken. Het katholieke christendom komt van allerlei kanten onder vuur te liggen, ‘ketterse’ bewegingen winnen terrein, mede dankzij de boekdrukkunst, en dan verschijnt er een augustijner monnik ten tonele, Martin Luther, bij wie de geschiedwetenschap de Reformatie laat beginnen."

Alex van Heusden is bijbelwetenschaper van de Ekklesia Amsterdam en het bijbehorende Nieuwe Liefde leerhuis.