AlexvanHeusden.jpeg
Joden, christenen en moslims - 325-929

Vier donderdag-middagen /avonden over de ontwikkeling van de drie 'abrahamitische' religies.

Het jaar 325 markeert het begin van de alliantie die het christendom aanging met het Romeins Imperium. In het jaar 929 werd het kalifaat van Córdoba gesticht.

Dit leerhuis wordt verzorgd door bijbelwetenschapper Alex van Heusden

Drie stromingen in Driestromenland. Ze worden de ‘abrahamitische religies’ genoemd omdat ze alle drie claimen, zij het op verschillende manieren, terug te gaan op aartsvader Abraham. Eerst was er het Jodendom, in allerlei varianten, met een geschiedenis die terug reikt tot zo’n vijf eeuwen ‘voor Christus’. Toen werd het christendom geboren. In de eerste vijf eeuwen ‘na Christus’ groeide deze aanvankelijk Joodse beweging uit tot een religie van niet-Joden, staatsgodsdienst bovendien van het Romeinse wereldrijk. In de zevende eeuw verscheen de islam op het wereldtoneel. De drie hebben veel gemeenschappelijk, maar in de geschiedenis die zij met elkaar delen, was dat lang niet altijd zichtbaar. Er was dialoog en samenwerking, maar ook veel onderlinge strijd – en die zet zich hier en daar voort tot op vandaag, in de regel omdat er politieke en economische belangen op het spel staan.

Dit leerhuis wordt verzorgd door bijbelwetenschapper Alex van Heusden. Hij is verbonden aan Nieuwe Liefde Leerhuis en Ekklesia Amsterdam.

data               donderdag 28 september, 5,12,19 oktober 2017
tijd en locatie  14.00 - 16.15 uur - Mariastede, Theresiastraat 42, Roosendaal
                     20.00 - 22.15 uur - Lukaskerk, Tweeschaar 125, Breda (Haagse Beemden)
deelname:      €50,- (vriendenkorting van toepassing)